fbpx

چگونه درس خواندن را تبدیل به امری جذاب کنم؟

چگونه درس خواندن را تبدیل به امری جذاب کنم؟

با تکنیک جذابش کن آشنایی دارید؟ جذابش کن راهی است به سوی افزایش تأثیر یادگیری. اگر بخواهیم با هم روراست باشیم، فرایند یادگیری چندان هم جذاب و دوست‌داشتنی نیست برای همین هم بیش‌تر ما در اواسط راه خسته می‌شویم و از هر چه درس و کتاب متنفر. حال برای جلوگیری از حس تنفر و تسلیم شدن یک راهکار به شما معرفی می‌کنیم و آن هم همان جذابش کن است. اما آیا واقعاً می‌شود دروس سخت را جذاب کرد؟

البته، به قولی فقط غیرممکن، غیرممکن است (که احتمالاً آن هم غیرممکن نیست و بشر روزی برای غیرممکن هم راه‌حلی پیدا خواهد کرد.)

امروز می‌خواهیم با چند راه‌حل ساده اما کاربردی سخت‌ترین درس‌ها و استرس‌زاترین کارهایمان را نیز جذاب کنیم. آن قدر جذاب که برای انجام دادنشان لحظه‌شماری کنیم:


  1. موسیقی:

موسیقی بر هر درد بی‌درمانی دوا است. کافی است هنگام انجام دادن کارهایتان به موسیقی گوش دهید، چنان انرژی‌ای به سراغتان می‌آید که به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن آن کار را به اتمام می‌رسانید. با توجه به کارهای‌تان موسیقی را انتخاب کنید، اگر نیاز به جنب‌وجوش بیش‌تر دارید یک موسیقی شاد و اگر نیاز به تمرکز دارید (هنگام درس خواندن) به موسیقی کلاسیک و بی‌کلام گوش دهید.

 


  1. بازی:

کار پیش روی خود را تبدیل به یک بازی کنید. بازی کردن از بچگی تا بزرگ‌سالی انسان را بر سر شوق می‌آورد. استفاده از فلش کارت می‌تواند درس‌های شما را تبدیل به بازی کند و توان یادگیری شما را بالا ببرد.

 


  1. مسابقه:

 اگر می‌توانید درس را تبدیل به یک مسابقه کنید. مسابقه، حس رقابت را برمی‌انگیزد و انگیزه‌ی شما برای برد باعث می‌شود بیش از پیش تلاش کنید. برای مثال می‌توانید میان هم‌کلاسی‌هایتان یک مسابقه با موضوع درسی برگزار کنید و در نهایت هر شخصی که در زمان کم‌تری به سؤال‌های بیش‌تری جواب درست داده باشد برنده می‌شود.

 


  1. نمایش:

هنگام انجام آن کار نمایش اجرا کنید. خود را شخصیتی در داستان فرض کنید، شخصی که در آن کار به‌خصوص (درس خواند) بهترین است و همیشه پیروز بوده. با هم‌کلاسی‌هایتان، نمایشنامه‌ای با موضوع درس بسازید و در هنگام درس خواندن آن را اجرا کنید.

 


  1. تزئین:

محیط کاری خود را با لوازم موردعلاقه‌تان (البته آن‌هایی که باعث حواس‌پرتی‌تان نمی‌شود) تزئین کنید. با لوازم‌التحریر‌های زیبا و کاغذهای رنگی دروس خود را جذاب کنید تا در هنگام درس خواندن لذت ببرید.

 


  1. شعر یا داستان:

مطالبی که در فهم آن‌ها مشکل دارید را به صورت یک شعر در بیاورید و آن را بلند بخوانید، به شما کمک خواهد کرد. یک راه دیگر این است که داستانی بنویسید و در آن از تمامی مطالب کتاب درسی استفاده کنید.

 


  1. تنوع:

در محیط کاری/ مطالعه‌ی خود تنوع ایجاد کنید. اما دقت داشته باشید که این تنوع حواس شما را پرت نکند.

 


  1. چالش:

خود را به چالش بکشید، برای مثال هر روز یک مطلب اضافه‌تر بخوانید و دروس روز پیش را از خود بپرسید.

 

دقت داشته باشید که هر کدام از این راه‌حل‌ها برای فردی پاسخگو است و برای دیگری خیر. پیش از انجام آن‌ها مطمئن شوید که این روش‌ها تمرکز شما را از بین نبرد، چرا که بدون تمرکز یادگیری هم به‌درستی پیش نمی‌رود. 

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved