fbpx

 تاریخچه‌ای کوتاه از کریسمس

 تاریخچه‌ای کوتاه از کریسمس

کریسمس چه بود و چه شد؟

در این روزهای آخر سال میلادی، اینترنت و فضای مجازی پر شده از عکس‌های رنگی با تم سبز و قرمز، درخت‌های تزیین‌شده، ریسه‌های نورانی، کادوهای هیجان‌انگیز، آهنگ‌های شاد با ریتم‌های دل‌نشین، پیرمردهایی با لباس‌های قرمز، کلاه بزرگ، ریش سفید بلند و عینک گرد.

لازم نیست شرلوک هولمز باشید تا بفهمید همه‌ی این‌ها تنها نشانه‌هایی از نزدیک شدن به یکی از بزرگ‌ترین تعطیلات دنیا، یعنی کریسمس است.

مطمئناً بارها و بارها نام این روز را شنیده‌اید و با بسیاری از رسم و رسومات آن آشنا هستید، حتی اگر هرگز آن را جشن نگرفته باشید.

 اما این تعطیلات از کی و کجا شروع شد؟

امروز می‌خواهیم با تاریخچه‌ی 25مین روز از ماه دسامبر، کریسمس بیش‌تر آشنا شویم:

امروزه روز کریسمس را به‌عنوان روز تولد حضرت مسیح می‌شناسیم اما مردم قرن‌ها پیش از به دنیا آمدن حضرت عیسی، اوایل زمستان را به جشن‌های مختلفی اختصاص می‌دادند؛ برای مثال:

  •  تعدادی از اروپایی‌ها پس از گذراندن سخت‌ترین و تاریک‌ترین روزهای زمستان جشن می‌گرفتند.
  • مردم اسکاندیناوی از 21 دسامبر تا ژانویه‌ی هر سال را به مناسبت جشنی به نام یول_ که بعدها به کریسمس هم راه یافت_ جشن می‌گرفتند، کنده‌ی درختی را آتش می‌زدند و تا زمان خاموش شدن آن، که گاهی 12 روز طول می‌کشید پای‌کوبی می‌کردند.
  • آلمانی‌ها در اواسط زمستان به بزرگ داشت اودین، یکی از خدایان، می‌پرداختند.
  • مردم روم باستان، زمستان را به مناسبت بزرگداشت خدای زحل جشن می‌گرفتند. در این عید که به جشن ساترنالیا معروف بود، غذا به فراوانی یافت می‌شد، اسیران به مدت یک ماه آزاد می‌شدند، مدارس و مشاغل تعطیل می‌شدند همچنین نقش ارباب و بنده، فقیر و ثروتمند جابه‌جا می‌شد. رومیان در 25 دسامبر نیز جشنی به مناسبت تولد میترا، خدای خورشید برگزار می‌کردند.

جالب است بدانید در سال‌های اولیه‌ی دین مسیحیت، تولد حضرت عیسی جشن گرفته نمی‌شد. کلیسا چند قرن پس از میلاد تصمیم گرفت تعطیلاتی را به مناسبت میلاد مسیح انتخاب کند. در کتاب انجیل تاریخ به دنیا آمدن این حضرت ذکر نشده است، هرچند نشانه‌ها در کتاب انجیل حاکی از این است که حضرت عیسی در بهار به دنیا آمده است.

با این وجود پاپ ژولیوس یکم، به دلیل جلوگیری از ترویج سنت‌های غیر دینی مربوط به جشن ساترنالیا و گسترش آیین مسیحیت، 25 دسامبر را به عنوان روز تولد این حضرت نام‌گذاری کرد.

کم کم این عید به تمام کشور های مسیحی، از جمله آمریکا راه پیدا کرد.

کریسمس در آمریکا:

آمریکا در اوایل قرن 19 شاهد مبارزات طبقاتی، شورش و بیکاری بود و این شورش‌ها در زمان کریسمس به اوج خود می‌رسید. واشینگتن اروینگ در سال 1819 در مجموعه‌های داستان کوتاه خود کریسمس را عیدی گرم و دوستانه معرفی کرد، در ذهن او کریسمس می‌بایست همان چیزی باشد که فاصله‌ی طبقاتی را کم می‌کند و نه این‌که به شورش‌ها دامن بزند و همین شد که او سنت‌های کریسمس را از نو به شیوه‌ای بسیار بهتر بازسازی کرد.

کم‌کم این عید در تمام آمریکا به جشنی دوستانه برای خانواده‌ها تبدیل شد. آمریکایی‌ها رسم‌های جدید و قدیم را با هم ادغام کردند و نهایت کریسمس تبدیل به همین کریسمسی شد که ما امروزه آن را می‌شناسیم.

و در 26 ژوئن 1870، کریسمس در کشور آمریکا به عنوان تعطیلات رسمی انتخاب شد. 

 

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved