fbpx

آشنایی با تاریخچه هالووین در آمریکا

هالووین:

لباس مبدل خود را بپوشید و نقابتان را بر چهره بزنید، هالووین، امروز است.

توجه:

از قاتل و تبهکار و دزد و خلاف‌کار و جن و روح و زامبی و گرگینه و جادوگر و خون‌آشام می‌ترسید؟ امروز، به تاریخ 31 اکتبر، عبور و مرور این افراد در بیش‌تر نقاط جهان، من‌جمله آمریکا، آزاد می‌باشد. 

اگر می‌ترسید که پتو را روی صورتتان بکشید و به‌هیچ‌وجه، تکرار می‌شود به‌هیچ‌وجه، از خانه بیرون نیایید؛ اما اگر نمی‌ترسید با ما همراه شوید تا خانه به خانه سنت تریک اُر تریت (trick or treat) را انجام دهیم.

 

خانه ی اول: پیشینه ی هالووین

جشن هالووین تاریخچه‌ای دورودراز دارد. حدود 2000 سال پیش قبایل سلت ها که در اروپای مرکزی ساکن شده بودند، از تاریخ 31 اکتبر تا 1 نوامبر هر سال را به مناسبت آغاز سال جدید و برداشت محصول جشن می‌گرفتند. این روز که به سوون (Samhain) معروف بود، روز تلاقی دنیای مردگان و دنیای زنده‌ها شناخته می‌شد. روشن کردن آتش و پوشیدن لباس‌های مبدل از آداب‌ورسوم این روز بوده است که بعدها به جشن هالووین نیز وارد شده است. امپراتوری رم بعدها در سال 43 بعد از میلاد، قلمرو سلت ها را تسخیر کرد و در نتیجه دو جشن مرسوم در رم، فرالیا (جشن بزرگداشت مردگان) و پومونا (جشن بزرگداشت رب‌النوع میوه و درخت)، با سوون ادغام شدند.

کلیسا در سال 835 بعد از میلاد، 1 نوامبر را به‌عنوان روز همه‌ی قدیسین (All Saints Day) نام‌گذاری کرد. کم‌کم دین مسیحیت رواج پیدا کرد و در قرن 9 به قلمرو سلت ها نیز رسید و به همین دلیل تمام این جشن‌ها در نهایت با هم ادغام شدند. پاپ، بعدها 2 نوامبر را برای رواج آیین مسیحیت به نام همه‌ی ارواح درگذشته (All Souls Day)، آل هالو (All-hallows) یا (All-hallowmas) نام‌گذاری کرد. کم‌کم مردم، شب قبل از این روز که با سوون هم زمان بود را با نام آل هالو ایو (All-Hallows Eve) جشن گرفتند که این اسم بعدها به هالووین تبدیل شد.

همراه با ورود مهاجران اروپایی به آمریکا، جشن هالووین نیز کم‌کم در این کشور رواج پیدا کرد.

خانه‌ی دوم: سنت‌های هالووین

هالووین است و رسم و رسومات هیجان انگیزش. بیایید با هم با تعدادی از رسم‌های امروزه‌ی هالووین آشنا شویم:

زنگ اول: لباس مبدل

یکی از واجبات و تفریحات هالووین، پوشیدن لباس‌های مبدل و ترسناک می‌باشد. در گذشته مردم بر این باور بودند که هالووین، روز پرسه زدن ارواح مردگان در روی زمین است و برای جلوگیری از مواجه‌شدن با خشم ارواح، سعی می‌کردند با لباس های مبدل، خود را به اشکال ترسناک در بیاورند تا مردگان آن‌ها را با دیگر دوستان ارواح خود اشتباه بگیرند و به قولی کاری به کارشان نداشته باشند.

زنگ دوم: تریک اُر تریت (trick or treat)

تریک اُر تریت، هدیه بده تا کاریت نداشته باشم، چیزی شبیه به همان قاشق زنی خودمان است. این رسم یکی از جذاب‌ترین رسوم هالووین برای کودکان می‌باشد. در تریک اُر تریت، کودکان با لباس‌های مبدل خود، زنگ در همسایه‌ها را می‌زنند و اگر همسایه‌ها نتوانند آن‌ها را شناسایی کنند، آن‌وقت می‌بایست به کودکان شکلات و چیز های دیگر، کادو دهند. اگر شکلات نداشته باشند آن‌وقت کودکان با شوخی‌ها، جک‌ها و یا کارهای دیگری آن‌ها را می‌ترسانند یا اذیت می‌کنند.

زنگ سوم: کدو تنبل

فانوس کدو تنبلی یا جک فانوسی (Jack-O’-Lanterns) یکی از رسومات جشن هالووین می‌باشد و پیشینه‌ی آن به افسانه‌ای جالب برمی‌گردد. طبق این افسانه، در روزگاران دور ودراز شخصی به نام جک، روح شیطان را زندانی کرده بود و از شیطان قول گرفت که در عوض آزاد کردنش او را به جهنم نبرد؛ اما وقتی عمر جک به پایان رسید متوجه شد که بهشت به او اجازه‌ی ورود نمی‌دهد. پس تنها گزینه‌ی باقی‌مانده پرسه زدن در زمین بود. شیطان برای این‌که روح جک راهش را گم نکند به او فانوسی هدیه داد. مردم اکنون برای دور کردن ارواح خبیث، در روز هالووین، روی کدو تنبل صورتک‌های وحشتناکی را حک می‌کنند، در آن شمع می‌گذارند و سپس کدو را در ورودی خانه‌هایشان می‌گذارند.

 

زنگ چهارم: مهمانی ها و خوراکی‌ها

مهمانی‌ها و خوراکی‌ها نیز از اعضای جدانشدنی هالووین هستند. تعدادی از مردم در این روز مهمانی‌های بزرگ برپا می‌کنند و دوستان و نزدیکان خود را دعوت می‌کنند. تزیینات و خوراکی‌های این مهمانی‌ها معمولاً ترسناک می‌باشند و تمام مهمان‌ها لباس‌های مبدل می‌پوشند.

زنگ پنجم: بازی‌ها و سرگرمی‌ها

بازی‌ها و سرگرمی‌های هالووین، به این روز رنگ و بوی دیگری داده‌اند. ترساندن دیگران از مهم‌ترین مأموریت شما در روز هالووین می‌باشد.

احضار ارواح، دیدن خفاش، گربه سیاه، روشن کردن آتش و شمع و تماشای فیلم‌های ترسناک از سرگرمی‌های هالووین هستند.

Happy Halloween!

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved