fbpx

چگونه زمان خود را مدیریت کنم؟

چگونه زمان خود را مدیریت کنم؟

تمام اتفاقات زندگی ما در بستری از زمان اتفاق می‌افتند و تنها زمان در دسترس ما همان زمان حال است و لاغیر.

حال اگر نتوانیم این زمان را به درستی مدیریت کنیم، کلاهمان پس معرکه است. چرا؟ خوب طبیعتاً اگر توانایی مدیریت زمان خود را نداشته باشیم، در مقابل تعداد زیادی کار انجام‌نشده قرار می‌گیریم و استرس به ما حمله‌ور می‌شود. روز و شب از پس هم می‌گذرند، بدون آن‌که یکی از کارهای لیست روزانه‌مان خط بخورند. حال بیایید به خلاف آن فکر کنیم:

ما به‌خوبی می‌توانیم زمانمان را مدیریت کنیم.

این یعنی استرس کم‌تر، حال بهتر، زندگی آسوده‌تر، زمان فراغت بیش‌تر، فرصت‌های بهتر و زمان بیش‌تر برای فکر کردن به آینده، اهداف و خواسته‌ها.

چه از این بهتر؟

اما به چه شکل می‌توانیم زمانمان را مدیریت کنیم؟

مطمئناً این راه صدساله را نمی‌توان یک شبه پیمود، اما می‌توان از همین امروز شروع کرد و یک‌قدم به جلو برداشت.

  •       در وهله‌ی اول، بهتر است هدف‌های خود را مشخص کنید. هدف‌هایی مشخص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مناسب و محدود به زمان (SMART). شما باید بدانید که در طول زندگی، در سال، ماه، هفته، روز و یا حتی هر ساعت خود می‌خواهید به چه هدفی برسید تا بتوانید مناسب آن هدف برنامه‌ریزی کنید و جلو بروید.
  •       برای قدم دوم، پیش از آغاز روزتان برنامه‌ریزی کنید. هر شب قبل از خواب زمانی را برای برنامه‌ریزی روز بعد اختصاص دهید. با این روش از قبل از فردایتان باخبرید و این‌گونه شما رئیس زمان می‌شوید و می‌توانید به خوبی آن را تحت نظر بگیرید.
  •       در مرحله‌ی سوم، قلم به دست شوید؛

«ضعیف‌ترین جوهر از قوی‌ترین ذهن قدرتمندتر است» دارن هاردی

هنگامی که برنامه‌ها، اهداف و خواسته‌های خود را به روی کاغذ بیاورید تأثیرشان به‌ مراتب بیش‌تر می‌شود و شما خود را موظف به انجام آن کار ها می‌دانید.

  •       برای قدم چهارم، به هدف‌ها و کارهای خود اولویت بدهید. باید بدانید کدام کار مهم است و می‌بایست امروز انجام شود، کدام اورژانسی است و کدام نیست.
  •       برای قدم پنجم آماده‌اید؟ خودتان را بهتر بشناسید. چه زمانی از روز انرژی بیش‌تری دارید؟ همان زمان را برای مهم‌ترین و سخت‌ترین کار اختصاص دهید. برای مثال اگر در فهم درسی مشکل‌دارید، مطالعه آن را به زمانی اختصاص دهید که مغزتان در آن زمان در آماده‌ترین شکل ممکن باشد. راه دیگر این است که سخت‌ترین کار را در ابتدای روز انجام دهید، زمانی که انرژی شما در بالاترین حد ممکن می‌باشد. همان‌طور که گفته شد ابتدا کارکرد بدن و ذهن خودتان را بشناسید، سپس برنامه‌ریزی کنید.
  •       قدم ششم را با هم برمی‌داریم. محدودیت زمانی مشخص کنید. به این معنا که به تمام کار ها و برنامه‌های خود نگاه کنید و زمان تقریبی انجام آن‌ها را بسنجید؛ بدین شکل می‌توانید از وقوع مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.
  •       و حال آخرین مرحله، قدم هفتم. زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. خستگی از کار مداوم، اشتیاق شما به رسیدن به نقطه‌ی پایان را کاهش می‌دهد و کمبود علاقه، توانایی شما را کم می‌کند. این زنجیر به هم‌پیوسته تا جایی پیش می‌رود که شما تمام‌کارهایتان را رها می‌کنید. پس زمانی را برای استراحت مشخص کنید.

رئیس زمان خود باشید.

 

با این فرمول، شانس موفقیت در تمامی مراحل و کارهای زندگی‌تان را بالا ببرید.

 

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved