fbpx
تفاوت رزومه با cv

تفاوت رزومه با cv

ممکن است هنگام خواندن آگهی استخدام متوجه شده باشید که برخی از کارفرمایان از متقاضیان درخواست رزومه می‌کنند، برخی دیگر نیز درخواست (CV (Curriculum Vitae می‌کنند. همچنین گروهی دیگر نیز ممکن است هر دو، یعنی CV و رزومه را از کارجویان درخواست کنند. به‌طور کلی، اصطلاحات رزومه و CV، هر دو در آگهی‌ها و درخواست‌های شغلی استفاده می‌شوند و حتی ممکن است برخی از کارفرمایان این ۲ واژه را به‌جای یکدیگر نیز به کار بگیرند. این در حالی است که ۲ واژه تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند و برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند.

تفاوت رزومه و CV

تفاوت بین رزومه و CV در طول فایل، محتویات و اهداف مدارک آنهاست؛ همچنین هنگام تصمیم گیری برای ارائه یکی از مدارک مناسب‌تر، باید مسیر شغلی خود را در نظر بگیرید و به این نکته توجه داشته باشید که در چه کشور یا منطقه‌ای درخواست شغل می‌دهید.

در ایالات متحده آمریکا «فایل رزومه» مجموعه مختصر و منظمی از تجربیات حرفه‌ای، مهارت های نرم و سخت و سوابق تحصیلی فرد را شامل می‌شود. در واقع، رزومه کاری‌ شما باید به‌طور کامل با فرصت شغلی‌ای که درخواست می‌کنید، مرتبط باشد؛ در مقابل، فایل CV باید شرح مفصلی را از دستاوردهای تحصیلی و حرفه‌ای‌ شما ارائه دهد. برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آنها عبارت‌اند از:

۱. طول فایل

از آنجایی که رزومه کاری افراد، مهارت‌ها و صلاحیت‌های آنها را برای پذیرفته‌شدن در جایگاه شغلی مورد نظر پوشش می‌دهد، باید فقط ۱ یا ۲ صفحه باشد؛ در حالی که CV در رابطه با طول فایل محدودیت مشخصی ندارد و به‌طور معمول طولانی‌تر از بیشتر رزومه‌ها نوشته می‌شود.

۲. تجربه شغلی یا نوع حرفه

 CV  بیشتر برای درخواست کار در فرصت‌های شغلی یا برنامه‌های آکادمیک، درخواست کمک‌هزینه‌های تحصیلی، بورسیه‌ها، فرصت‌های تحقیقاتی یا موقعیت‌های تدریس استفاده می‌شود. اگر در حال حاضر در سطح کارشناسی‌ارشد یا دکترا فارغ‌التحصیل شده‌اید یا اینکه به‌عنوان استاد یا محقق در مؤسسه‌ای دانشگاهی کار می‌کنید، ممکن است تاکنون برای خود یک CV تنظیم کرده باشید؛ در مقابل، «رزومه» هنگام درخواست شغل در بخش‌های خصوصی یا دولتی استفاده می‌شود که برخلاف بخش‌های آکادمیک، اغلب از آنها به‌عنوان «موقعیت‌های شغلی صنعتی» یاد می‌شود.

 ۳. موقعیت جغرافیایی

در ایالات متحده آمریکا، رزومه و CV دو نوع متفاوت از مدارکی هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند.

CV چیست؟

  CV مخفف کلمه لاتین Curriculum Vitae یا دوره‌های زندگی حرفه‌ای است و به‌عنوان فایل دقیق و جامعی شناخته می‌شود که دوره‌های مربوط به موفقیت‌های تحصیلی و شغلی فرد را توصیف می‌کند.  

این فایل به‌ترتیب زمانی قالب‌بندی و بر اساس تجربیات تحصیلی فرد شروع می‌شود؛ همچنین CV ها، از نظر طول فایل، محدودیتی ندارند و بیشتر آنها ۳ تا ۱۰ صفحه هستند، هرچند بعضی از آنها حتی ممکن است طولانی‌تر نیز باشند. به‌طور کلی، هرچه تجربه تحصیلی و کاری بیشتری داشته باشید، بالطبع CV شما نیز طولانی‌تر خواهد بود.

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved