fbpx
آشنایی با کشور امریکا

کشور آمریکا (USA)یا همان ایالات متحده آمریکا ( The United States of America ) یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیا است

آمریکا در یک نگاه

روز استقلال : ۱۴ جولای ۱۷۷۶

پایتخت کشور آمریکا : واشنگتن دی سی ( Washington, D.C)

ریشه نام آمریکا : نام این کشور از آمریگو وسپوچی(Amerigo Vespucci) کاشف و نقشه نگار ایتالیایی گرفته شده است. این شخص دریانوردی ایتالیایی بود که بیشترین اطلاعات را از سرزمین تازه کشف شده غرب منتشر کرد . سفر دریایی آمریگو وسپوچی در سال ۱۴۹۷ یعنی پنج سال پس از سفر کریستف کلمب آغاز شد. هر دو برای دولت اسپانیا کار می‌کردند و هزینه سفرهای آنان را آن دولت پرداخت می‌کرد. وسپوچی چهار بار به نیمکره غربی (قاره آمریکا) سفر کرد، و نسبت به کریستف کلمب از مکان‌های بیشتری در قاره جدید بازدید کرد.

نام های رایج کشور آمریکا به انگلیسی :

The U.S
USA
The U.S. of A
The States
America
Uncle Sam

شعارهای ملی آمریکا :

باقی بمانیم ( E Pluribus Unum )
توکل ما به خداست (In God We Trust)

تعداد ایالات کشور آمریکا : ۵۰ ایالت

پیش شماره تلفن آمریکا : ۰۰۱

نام های ایالت ها

Alabama- Alaska- Arizona- Arkansas- California- Colorado- Connecticut- Delaware- Florida- Georgia- Hawaii- Idaho- Illinois- Indiana- Iowa- Kansas- Kentucky- Louisiana- Maine- Maryland- Massachusetts- Michigan- Minnesota- Mississippi- Missouri- Montana- Nebraska- Nevada- New Hampshire- New Jersey- New Mexico- New York- North Carolina- North Dakota- Ohio- Oklahoma- Oregon- Pennsylvania- Rhode Island- South Carolina- South Dakota- Tennessee- Texas- Utah- Vermont- Virginia- Washington- West Virginia- Wisconsin- Wyoming

بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر : نیویورک

نوع حکومت آمریکا : جمهوری فدرال بر پایه قانون اساسی (Federal Constitutional Republic)

سرودهای ملی :

America (My Country ‘Tis of Thee)
America the Beautiful
Battle Hymn of the Republic
God Bless America
God Bless the USA
Hail to the Chief
Over There
Grand Ole Flag
Yankee Doodle Boy

تعطیلات عمومی در آمریکا

عید پاک ( روز رستاخیز حضرت مسیح در بین مسیحیان، یکشنبه ای بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آیپریل)
کریستمس ( تولد حضرت مسیح ۲۵ دسامبر)
تعطیلات رسمی آمریکا
تعطیلات رسمی آمریکا
روز سال نو ( ۱ ژانویه )
روز شکر گذاری ( شکرانه برداشت محصولات ، چهارمین ۵شنبه ماه نوامبر )
چهارم جولای ( روز استقلال آمریکا )
روز مارتین لوتر کینگ (بزرگداشت ماریتن لوتر کینگ فعال حقوق بشر ،سومین دوشنبه ماه ژانویه)
روز رئیس جمهور ( یادبود تولد جرج واشنگتن ، سومین دوشنبه ماه فوریه )
روز یادبود( یادبود زنان و مردان کشته شده در جنگ ، آخرین دوشنبه ماه می )
روز کارگر ( اولین دوشنبه ماه سپتامبر )
روز سربازان جنگی ( ۱۱ نوامبر )

معرفی کشور آمریکا

ایالات متحدهٔ آمریکا در نیمکرهٔ غربی زمین، و در شمال قارهٔ آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالت همجوار، و دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قارهٔ آمریکا و مجمع‌الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام) تشکیل شده‌است. همچنین، در دو منطقهٔ حوزهٔ دریای کارائیب، و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند، ولی به گونه‌ای خودگردان اداره می‌شوند (مانند پورتو ریکو). آلاسکا بزرگترین و رودآیلند کوچکترین ایالت در آمریکا می‌باشند.usa geography

مقایسه وسعت آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا با وسعت ۴۸ ایالت این کشور (به جز هاوایی و آلاسکا). قسمتی از رشته کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع‌ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد. رودخانه می‌سی‌سی‌پی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رودخانه میسوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکادارد. قسمتی از آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و ازجاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به شمار می‌رود.

وسعت آمریکا

از نظر کل وسعت آب و خاک، آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور جهان است. به طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگ‌تر از قاره آمریکاانگلستان، ۱۴ برابر بزرگ‌تر از فرانسه، و نصف روسیه است. همچنین این کشور، کمتر از یک سوم قارهٔ آفریقا، نصف آمریکای جنوبی، اندکی بزرگ‌تر از برزیل، ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر از کشور هائیتی، و دو و نیم برابر بزرگ‌تر از مجموع کشورهای اروپای غربی است.ایالات متحدهٔ آمریکا از شمال با کشور کانادا، و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قارهٔ آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند. ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب به تنگهٔ برینگ، و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌شود. مجمع‌الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده‌اند.

مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحدهٔ آمریکا عبارت‌اند از: نیوانگلند، ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس، ایالت‌های جنوب، ایالت‌های غرب میانه (میدوست)، ایالت‌های جنوب غربی آمریکا و ایالت‌های غرب.کشور ایالات متحدهٔ آمریکا در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آنرا جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند.

جمعیت انسانی آمریکا

جمعیت ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ ادارهٔ آمار ایالات متحده آمریکا در حدود

۳۱۴٬۷۲۴٬۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.نرخ کلی باروری در ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ در حدود ۱٫۸۹ فرزند برای هر زن است.

بر اساس آمار منتشرهٔ سال ۲۰۱۳، ترکیب نژادی مردم ایالات متحده آمریکا، بدین شرح است:

سفیدها: ۸۱٪
سیاهان (آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار): ۱۲٫۹٪
آسیایی‌ها: ۴٫۲٪
سرخ‌پوستان آمریکایی: ۱٪
بومیان هاوایی و جزایر پاسفیک: ۰٫۲٪
در این آمار، نژاد اسپانیایی‌تبار (موسوم به هیسپانیک، یا لاتینو) همراه با نژاد سفید محاسبه شده‌است.بر اساس بررسی تا سال ۲۰۱۳ مهاجران کشورهای دیگر به ترتیب جمعیت برابر بودند:
تنوع فرهنگی در آمریکا
معرفی کشور آمریکا

مکزیک (۱۱,۵۸۴,۹۷۷)
چین (۲,۳۸۳,۸۳۱)
هند (۲,۰۳۴,۶۷۷)
فیلیپین (۱,۸۴۳,۹۸۹)
ویتنام (۱,۲۸۱,۰۱۰)
السالوادور (۱,۲۵۲,۰۶۷)
کوبا (۱,۱۴۴,۰۲۴)
جمهوری کره (۱,۰۷۰,۳۳۵)
جمهوری دومینکن (۹۹۱,۰۴۶)
گواتمالا (۹۰۲,۲۹۳)
کانادا (۸۴۰,۱۹۲)
جامائیکا (۷۱۴,۷۴۳)
بریتانیا (۶۹۵,۴۸۹)
کلمبیا (۶۷۷,۲۳۱)
هائیتی (۵۹۳,۹۸۰)
روسیه (۳۹۰,۹۳۴)
ایران (۳۶۳,۹۷۲)
اوکراین (۳۴۵,۱۸۷)
پاکستان (۳۴۲,۶۰۳)

تاریخچه کشور آمریکا

معرفی کشور آمریکا : بیش از ده هزار سال است که انسان در قارهٔ آمریکا زندگی می‌کند. قاره آمریکا توسط کریستف کلمب و در سال ۱۴۹۲ کشف شد اما او به اشتباه فکر کرد که آنجا هندوستان است اما مدت‌ها بعد آمریگو وسپوچی اعلام کرد که این قاره جدیدی است.اما تاریخ آمریکا به‌عنوان یک کشور مستقل به سال ۱۷۸۳ میلادی بازمی‌گردد که در آن آمریکا بر طبق معاهدهٔ پاریس به رسمیت شناخته گردید.تاریخ کشور آمریکا

قبل از اعلام استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶،آمریکا مجموعه‌ای از مستعمرات اروپایی بود. بطور مثال، اسپانیایی‌ها در منطقهٔ فلوریدای امروزی ساکن شدند، بریتانیایی‌ها شهر جیمز تاون در ویرجینیای امروزی را آباد کردند، هلندی‌ها نیو آمستردام را که اکنون نیویورک خوانده می‌شود ساختند، و فرانسوی‌ها نیز در ایالت جنوبی لوئیزیانا و اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی ساکن شدند.

به تدریج، بخش‌های زیادی از مستعمرات سیزده‌گانه شاهد درگیری و شورش علیه حکومت بریتانیا شدند. بدین ترتیب جنگ‌های انقلاب آمریکا از آوریل ۱۷۷۵ با نبرد لگزینگتون آغاز شد، و در سال ۱۷۸۳ در پی امضای قرارداد صلح با بریتانیا پایان یافت. استقلال ۱۳ مستعمرهٔ آمریکای شمالی با صدور اعلامیه استقلال آمریکا در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ محقق شد.

آمریکا ابتدا متشکل از ۱۳ ایالت خودمختار بود که تعارض قوانین هر ایالت مانند مالیات بر واردات باعث رکود اقتصادی و در نتیجه شورش‌هایی مانند شورش شیز شد به همین دلیل ۵۵ نماینده از ۱۲ ایالت (به جز رودآیلند) در فیلادلفیا من‌جمله جورج واشنگتن، بنجامین فرانکلین و جیمز مدیسون قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند که اکنون نیز قانون اساسی آمریکا است و از آن موقع ۲۵ اصلاحیه خورده‌است.

با شروع قرن جدید و انتقال پایتخت از فیلادلفیا به واشینگتن، دی. سی. و خرید لوئیزیانا در سال ۱۸۰۳، در سال ۱۸۱۲ ارتش بریتانیا بار دیگر به آمریکا قشون کشی کرده و پایتخت جدید را به آتش کشانید، اما موفق به استقرار در منطقه نگردید.

جنگهای داخلی آمریکادو واقعهٔ بزرگ و پر تنش دیگر در تاریخ آمریکا یکی جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم، و سقوط بازار آزاد در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی بود. سال ۱۸۶۱ شاهد جنگ داخلی آمریکا بود که با ۶۰۰٬۰۰۰ تلفات و ۵۰۰٬۰۰۰ نفر زخمی، خونین‌ترین جنگ در تاریخ این کشور بوده‌است. علت این جنگ به برده‌داری در ۱۱ ایالت جنوبی مشهور به ایالات مؤتلفه آمریکا مربوط می‌شد که آبراهام لینکلن خواهان براندازی آن بود. این جنگ در سال ۱۸۶۵ با پیروزی شمالی‌ها به فرماندهی یولیسیز سایمن گرانت، پایان گرفت.سقوط بازار آزاد آمریکا در ۱۹۲۹ آغازگر یک دوره رکود اقتصادی چند ساله بود که در آن نزدیک به یک چهارم جمعیت آمریکا شغل‌های خود را از دست دادند.

با پیروزی در جنگ جهانی اول، و غلبهٔ متفقین در جنگ جهانی دوم و شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ و تخریب شدید زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی اروپا، آمریکا که کم‌ترین خسارات را متحمل شده بود، به‌عنوان قدرت بزرگ جهانی پدیدار شد. حذف شدن اتحاد جماهیر شوروی از صحنهٔ رقابت با آمریکا در میادینی چون جنگ سرد، جنگ ویتنام، و جنگ کره، عملاً آمریکا را رفته رفته در موقعیت منحصربه‌فردی در جهان قرار داد.

منبع : WIKIPEDIA

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved