fbpx

آشنایی با دلار آمریکا و تاریخچه آن

آشنایی با دلار آمریکا و تاریخچه آن

آشنایی با دلار آمریکا و تاریخچه آن

 United States dollar  واحد پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه  به اتفاق آرا دلار را واحد پول کشور آمریکا قرار داد. دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی همواره مورد توجه بوده است. 

در سال ۱۹۱۴، فدرال‌رزرو ایالات متحده آمریکا اولین دلار را به شکل امروزی  چاپ کرد. کمتر از شش دهه بعد، دلار به‌طور رسمی به یکی از مهم‌ترین ارزها در ذخایر ارزی جهان تبدیل شد.

تاریخچه دلار آمریکا با پول و کالاهایی که انگلیسی‌ها در مستعمرات خود از آن استفاده می‌کردند، آغاز شد تا پیش از انقلاب استقلال آمریکا، مستعمرات سیزده‌گانه بریتانیا در آمریکا از پول رایج انگلستان، یعنی لیره استفاده می‌کردند، آمریکایی‌ها با سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» که در مکزیک رایج بود، دادوستد می‌کردند و به‌همین دلیل نام پول ملی خود را بعدها دلار گذاشتند.

نماد دلار

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. 

در سال ۱۹۱۳ و با تصویب لایحه فدرال‌رزرو در پاسخ به بحران‌های مالی و عدم ثبات یک سیستم ارزی تاسیس شد. ضرابخانه آمریکا در سال ۱۷۹۲ تاسیس و اولین سکه دلار ضرب شد؛ با این حال، تا پیش از سال ۱۸۶۳ و تاسیس بانک‌های ملی، این سکه تنها ارز کشور نبود.

در طول دهه ۱۸۰۰، ارزش دلار به‌واسطه قیمت طلا و دلار نوسان داشت. زمانی‌که ارزش طلا در مقایسه با نقره افزایش یافت، سکه‌های طلا از گردش خارج شده و ذوب شدند. سکه‌های طلای جدید که بعدها به بازار آمدند، سبک‌تر بودند.

پنی Penny یا  سنت (cent) (عنوان رسمی) یک واحد از ارز برابر یک صدم یک دلار ایالات متحده آمریکا است. سنت در آمریکا معمولا به عنوان یک پنی شناخته شده‌است. نماد سنت درصد و به شکل ¢ است و در طول تاریخ آمریکا در اندازه و جنس‌های مختلف با تصاویر گوناگون ضرب گردیده‌است ولی از سال ۱۹۰۹ با تصویر آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا ضرب می‌شود. سنت همچنین اجزای پول کشورهای دیگری مثل کانادا، استرالیا و می‌باشد که واحد  پول آن‌ها دلار است. 

این ارز در اکثر کشور های دنیا استفاده می شود  و چک کردن قیمت ها به صورت آنلاین در هر موقعیت و هر زمانی یکی از ساده ترین راه ها برای دسترسی به آخرین قیمت های دلار به حساب می آید. تبدیل یورو در  آمریکا هم کار ساده ای است  و با رفتن به یکی از صرافی ها و بانک ها این کشور می توانید خیلی راحت پول خود را تبدیل کنید. سی و سه کشور در دنیا از  جمله  آمریکا، هنگ کنگ، دومینیکا، استرالیا، سنگاپور و کانادا که واحد پول آنها دلار است،

اسکناس های دلار

اسکناس های آمریکایی به  صورت ۱ ، ۲ ، ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ و ۱۰۰ چاپ می شوند  و اسکناس های درشت  هم با ارزش پولی ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۵۰۰۰ ، ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰ دلاری هستند.

عکس مشاهیر چاپ شده روی اسکناس های دلار

در قسمت مياني اسکناس یک دلاری عكس آقاي جرج واشنگتن ،در قسمت مياني اسکناس دو دلاری  عكس آقاي توماس جفرسون ، در قسمت مياني اسکناس پنج دلاری عكس آقاي آبراهام لينكلن ،در قسمت مياني اسكناس ده دلاری  عكس آقاي الكساندر هميلتون، 
در قسمت مياني اسکناس بیست دلاری  عكس آقاي اندرو جكسون،در قسمت مياني اسكناس پنجاه دلاری  عكس آقاي اوليس گرانت، 
در قسمت مياني اسكناس صد دلاری عكس آقاي بنجامين فرانكلين مشاهده مي شود.

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved