fbpx

روز مارتین کینگ جونیور، MLK Day

روز مارتین کینگ جونیور، MLK Day:

امروز، به تاریخ 17 ژانویه سال 2022 روز مارتین لوتر کینگ جونیور است.

.We must learn to live together as brothers or perish together as fools

 Martin Luther King, Jr –

دولت آمریکا سومین دوشنبه از ماه ژانویه را به بزرگداشت مارتین لوتر کینگ جونیور اختصاص داده است.

اما مارتین لوتر کینگ جونیور کیست؟

 لوتر کینگ جونیور فعال مدنی و کشیش باپتیست آمریکایی بود.

 وی یکی از بزرگ‌ترین رهبران جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در طول تاریخ می‌باشد که در طول زندگی‌اش، از اواسط دهه 1950 تا سال 1968، تلاش‌های بسیاری برای ارتقای حقوق مدنی سیاه‌پوستان انجام داد تا این باور را ایجاد کند که همگی فارغ از رنگ پوستمان حق زندگی و پیشرفت داریم و قانون برای همه‌ی ما باید به‌صورت یکسان عمل کند، در یک جمله:

همه‌ی ما برابریم.

وی در جنبش‌های بزرگی حضور فعال داشته است، مانند:

  • تحریم اتوبوس‌های مونتگمری که به لغو جداسازی نژادی در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر مونتگمری در ایالت آلابامای آمریکا ختم شد.
  • راهپیمایی به سوی واشینگتن برای کار و آزادی و راهپیمایی از سِلما تا مونتگُمِری که منجر به تصویب لایحه حقوق مدنی ۱۹۶۴ و تصویب لایحه حق رأی ۱۹۶۵ شد.

در سال 1964 کینگ موفق به دریافت جایزه‌ی صلح نوبل شد و در آوریل سال 1968، در سن 39 سالگی به ترور رسید.

 در سال 1968 لایحه‌ای برای انتخاب روز تولد کینگ، 15 ژانویه،  به‌عنوان تعطیلات رسمی به کنگره‌ی آمریکا ابلاغ شد اما در آن زمان هنوز عده‌ای مخالف برابری حقوق سیاه‌پوستان و سفیدپوستان بودند. در سال 1970 برخی از ایالات و شهرهای آمریکا، خود روز تولد کینگ را به عنوان تعطیلات معرفی کردند.

نهایت در سال 1983، سومین دوشنبه از ماه ژانویه به عنوان تعطیلات فدرال تصویب شد و از سال 1986 در تمام آمریکا این تعطیلات به رسمیت شناخته شد.

با وجود تمام تلاش‌های مارتین لوتر کینگ جونیور همچنان مبارزات علیه نژادپرستی ادامه پیدا کرده است و مردم آمریکا در سومین دوشنبه ماه ژانویه در راهپیمایی و تظاهراتی علیه نژادپرستی شرکت می‌کنند و رهبران سیاسی سخنرانی‌هایی در مورد حقوق مدنی ارائه می‌دهند.

 

 

 

 

 

One Key Visa Inc. | All Rights Reserved